Vanaf 13 juni 2014 (nog twee weken op het moment van schrijven) ben je als webshop eigenaar verplicht om volledig aan een aantal nieuwe regels te voldoen. Webwinkeliers moeten door een Europese wetswijziging een aantal belangrijke zaken wijzigen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste zaken die je helpen met de wijzigingen:

Herroepingsrecht / zichttermijn

Er zijn belangrijke wijzigingen op het gebied van het herroepingsrecht. Vanaf 13 juni moeten alle Nederlandse webwinkels hier aan voldoen.

  • Langere bedenktijd: de Wettelijke bedenktijd oftewel de zichttermijn wordt verhoogd van 7 dagen naar 14 dagen. Klanten krijgen voortaan 14 kalenderdagen -na ontvangst van alle producten- de tijd om te bedenken of ze hun aankopen willen behouden of terug willen sturen.
  • Modelformulier voor herroeping: vanaf 13 juni a.s. ben je verplicht om een modelformulier aan te bieden die klanten kunnen gebruiken om gebruik te maken van hun herroepingsrecht. Dit formulier moet via de website én bij de bevestiging van de overeenkomt aangeboden worden. Zorg ervoor dat het formulier gedownload kan worden of digitaal ingevuld kan worden. Voeg in je algemene voorwaarden toe dat klanten gebruik kunnen maken van het formulier.
  • Terugsturen: een klant die gebruik wil maken van het zijn herroepingsrecht heeft nadat hij aan je bekend heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht 14 dagen de tijd om zijn aankopen retour te sturen. De klant hoeft er dus niet voor te zorgen dat het product binnen 14 dagen door jou ontvangen is. Hij hoeft slechts aan te tonen dat hij binnen die 14 dagen heeft verzonden.
  • Verzendkosten retourzending: als webwinkelier mag je zelf bepalen of de verzendkosten die een klant betaalt voor het retour zenden van zijn aankopen voor rekening komt van de klant of de webwinkel. Zijn deze verzendkosten voor rekening van de klant? Dan moet je dit duidelijk vermelden op je website en algemene voorwaarden. Doe je dit niet, dan komen de kosten voor rekening van de webwinkel. Vermeld het ook nog even expliciet in je voorwaarden of ze voor rekening voor jou of voor de klant zijn.
  • Terugstorten productbedrag na herroeping:.heeft de klant je laten weten dat hij zijn aankopen wilt retourneren dan heb jij als webwinkelier niet meer 30 dagen na ontvangst van de aankopen de tijd om het productbedrag terug te sturen maar nog maar slechts 14 dagen nadat de consument aangegeven heeft gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht. Let op: je moet het aankoopbedrag terugbetalen 14 dagen nadat de klant aangegeven heeft te willen retourneren, niet als het product daadwerkelijk retour is. Wel mag je eisen dat het product inmiddels is ontvangen of dat de klant aantoont het product aan je verzonden is.


Algemene voorwaarden

Je webwinkel alleen aanpassen volgens de nieuwe regels is niet voldoende. De wijzigingen moeten ook worden gedaan in je algemene voorwaarden. Pas in ieder geval de volgende zaken aan in je Algemene Voorwaarden:

  • Wettelijke bedenktijd/herroepingsrecht naar 14 dagen om aan te geven te willen retourneren en nogmaals 14 dagen om terug te sturen
  • Duidelijk omschrijving van zowel garantie en klachtenprocedure
  • Wijze van retourzending, opnemen dat retourzending ook via modelformulier mogelijk is
  • Levering binnen 30 dagen plaatsvindt
  • Zijn de kosten voor retourzending voor rekening van de klant, vermeldt dit dan in de algemene voorwaarden
  • Terugbetaling van het aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) geschiedt binnen 14 dagen
  • Hygiënische producten uitgesloten van het herroepingsrecht? Geef duidelijk aan (in je algemene voorwaarden en de informatiepagina) dat wanneer de verzegeling verbroken is, deze niet meer geretourneerd kunnen worden.

Model Formulier:

Hieronder een voorbeeld van een formulier dat digitaal of als download beschikbaar moet zijn:

FORMULIER NAAM

(dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)
Aan:
WEBWINKEL
RETOURADRES 1
1234 AB VESTIGINGSPLAATS
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
+31 -123456789

Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*):(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.

______________________________________________


Besteld op (DD-MM-YYYY) :

______________________________________________


Bestelnummer :

______________________________________________


Ontvangen op (DD-MM-YYYY):

______________________________________________

Naam/Namen consument(en)

______________________________________________

______________________________________________

Adres consument(en) :

______________________________________________

______________________________________________


IBAN Rekeningnummer:

______________________________________________


Handtekening van consument(en):
(alleen indien niet digitaal opgestuurd)

______________________________________________

Datum(DD-MM-YYYY):

______________________________________________

 

Uit het blog

Webshop kortingsacties? Ken uw doelgroep! (9526)

Jongere internet generaties hebben liever een percentage korting, maar oudere generaties geven de voorkeur aan gratis verzending.…

oktober 01, 2014Read more >>

Social media strategie (8108)

Tegenwoordig kan je als bedrijf niet meer zonder een social media strategie, mede omdat social media steeds zwaarder meetellen voor PageRank en dus SE…

november 05, 2014Read more >>

Factuur in Excel (14511)

Veel kleine ondernemers hebben geen behoefte aan een duur boekhoudpakket en maken zelf hun facturen in Excel of in Word. Voor deze ondernemers heb ik…

mei 07, 2014Read more >>

Contact

Studio209.nl Loosduinse Hoofdplein 209 2553 CP DEN HAAG

KvK Haaglanden 27338236
Let op: per 1 mei een nieuw rekeningnummer
NL38 BUNQ 2290 8113 27
 

Volg ons

Twitter Google facebook Linkedin 

Webwinkel-Keur-Partner